בלוג האמנות

 
פסלים במרחב הציבורי

אתם עוברים לידם בפארקים, שדרות וכיכרות, הם מקשטים את הערים השונות בארצנו ומפארים את המרחב הציבורי - פסלי חוצות יוצרים מפגש עם תרבות עבור תושבי ומבקרי המקום בו הוצבו. בין אם מדובר בפסל מתכת, אבן, מופשט או אינטראקטיבי - הם תופסים לנו מיד את העין, משחקים עם הרגשות ומעוררים מחשבה: לעיתים הם משמשים להנצחה ולעיתים הוצבו במטרה לשדרג את המקום ולהעניק לו חיות. 
בדומה לכל יצירת אומנות מטרתם היא להעביר מסר, גם אם הוא לא תמיד מובן. הוא יכול להיות רעיון כלשהו שהאומן מעוניין להביע או רצון לספר סיפור של אדם או מקום.

ברחובותיה של ישראל תוכלו למצוא שלל פסלי חוצות, בעיקר בערים הגדולות. בשנים האחרונות חלה ירידה בהצבת פסלים חדשים אך לא מעט עיריות מנסות לשנות את המצב. 

הערך המוסף שמעניקים פסלי חוצות
אנו חיים בעידן דיגיטלי בו גם את האומנות צורכים פעמים רבות דרך מסכים. פסלים במרחב הציבורי הם בעלי מסר חינוכי ומעניקים למטיילים חוויה ואפשרות להיחשף לאומנות ולצרוך אותה ללא תשלום כי היא לא חייבת להיות מוצר בלעדי של מוזיאונים. יהיו כאלה שיתלהבו ויעצרו להצטלם ויהיו כאלה שתעורר בהם הסקרנות והם ירצו ללמוד עוד על הפסל, על משמעותו ועל האומן שיצר אותו.


בדרך זו העיר מקדמת תרבות וגם יוצרת פלטפורמה עבור יוצרים מקומיים בה הם יוכלו להציג את היצירות שלהם ולקבל הכרה. מעבר לכך, אומנות הופכת את מראה הרחוב או הפארק לאסתטי, עשיר ומוקפד יותר.
היבט נוסף הוא תחושת הקהילתיות והזהות של תושבי המקום. כאמור, פסל יכול להיות תיעוד של אירוע חשוב שהתרחש בעיר, אנדרטת זיכרון או אזכור היסטורי משמעותי וגם אם לא- עם השנים הוא יהפוך לחלק מההיסטוריה של העיר כי אנשים יבנו זיכרונות סביבו. 


ישנם פסלים שעם הזמן הופכים לסמל של המקום הו הוצבו, למשל פסל ההתרוממות של האומן מנשה קדישמן המורכב משלושה עיגולי פלדת הוא כנראה ההקשר המיידי שמופיע בראשנו כאשר אנו חושבים על הבימה. אז בפעם הבאה כשאתם מטיילים ליד אומנות חוצות, עצרו והשקיעו מחשבה ביצירה שעומדת מולכם.

 

אגב, הפסל בתמונה הוא פסל שנוצר במיוחד על ידי אמנית נויה לזכר פרופ' צבי ארד. את הפסל יצרה האמנית לאחר שהמשפחה פנתה אלינו וחיפשה ליצור פסל אשר יבטא את פועלו של האיש, ולאחר אישור העיריה.

צילמה: איריס הלר