בלוג האמנות

 
פרידה קאלו - מודל של כוח

בסוף חודש מאי תגיע ארצה תערוכת 360 מעלות המגוללת את סיפור חייה של האומנית המקסיקנית פרידה קאלו. התערוכה תתפרש על פני שטח של אלף מ"ר, ותשלב לצד הציורים גם צלילים, אורות וציטוטים. 

תולדות חייה הלא פשוטים מוכרים לכולנו- בילדותה חלתה בפוליו, בגיל 18 עברה תאונת אוטובוס קשה וחיי הנישואים לצייר דייגו ריברה כללו בגידות מצד שניהם. היא נפטרה בגיל צעיר, 47, וכמו אומנים רבים קיבלה הערכה רק אחרי מותה.


היא מפורסמת בזכות הדיוקנאות העצמיים הצבעוניים שלה (בהם הדגישה את גבותיה המחוברות והשפם שגידלה) ונחשבת לאייקון אמנות ואופנה אבל האמת היא שהיא הרבה יותר מזה- עד היום קאלו היא מודל לנשיות עוצמתית, לא מתנצלת ועצמאית, והיא הייתה כזו גם בתקופה בה הפמיניזם היה רחוק מהתודעה.

לא מפסיקה להפתיע
קאלו מעולם לא הייתה שגרתית- היא הייתה דו מינית מוצהרת, עישנה, התעסקה באגרוף, השתתפה באתגרי טקילה, נישאה לריברה שהיה מבוגר ממנה ב22 שנה והייתה מעורבת פוליטית ושמאלנית ידועה. היא הצטרפה למפלגה הסוציאליסטית בגיל 16 ובגיל 20 למפלגה הקומוניסטית המקסיקנית. למרות שבתעודת הלידה שלה מופיע כי נולדה ב-1907 היא תמיד טענה כי נולדה ב-7 ביולי 1910, תאריך המקושר למהפכה המקסיקנית.


הבגדים שלבשה עזרו לה להסתיר את הצליעה שלה והעבירו מסרים של העצמה נשית ופוליטיקה. למשל, הצעיף המפורסם שנהגה ללבוש (ריבוזו) היה סמל המאבק של המקסיקנים לחירות. לאחרונה התגלה כי לאחר מותה בעלה אטם את המלתחה הייחודית שלה בחדר אמבטיה בביתם במקסיקו סיטי והורה להשאיר אותו נעול עד 15 שנה לאחר מותה, למרות שהוא נפטר ב-1957 הבגדים נשארו נעולים עד 2004. 
באותו חדר אמבטיה התגלו דברים נוספים המעידים על חייה האישיים, כגון כרזה של סטאלין, וחפצים המעידים על הקשיים שעברה ולא הקרינה החוצה, למשל עזרים רפואיים ושמלה מוכתמת בצבע ובדם מאחד האשפוזים הארוכים שלה.

עדין מפתיעה

גם היום, זמן רב כל כך אחרי מותה היא שוברת שיאים. בנובמבר 2021 נשבר שיא למחיר יצירה שלה שעד אז עמד על 8 מיליון דולר. במכירה פומבית של סות'ביז בניו יורק ציור השמן " Diego y yo " (דיוקן עצמי שלה בו ציירה בין גבותיה את בעלה) נמכר ב-39.9 מילון דולר, שיא עבור יצירה של אומן לטיני.