בלוג האמנות

 
ראיון עם אנדרי ברוק – צייר

כבר כמעט 40 שנה שאנדרי ברוק מחפש. מאז שהוא בן 14 הוא מחפש אובייקטים שיעירו בו תחושות, רגשות והבנות, אותם הוא מעביר לנייר. בשלושים השנים האחרונות הוא מצייר ציורים מופשטים, רגשיים מאוד, חופשיים מסיפור ועלילה. 

ברוק, יליד 1965, הוא צייר, מבקר אמנות, בעל תואר שני בתולדות האמנות מאוניברסיטת "אורל" ובעל דיפלומה בהוראת הציור מהמכללה לאמנות בסברדלובסק, והוא אדם מרתק. ישבתי איתו לשיחה על האמנות שלו. 

מה נושא הציורים שלך?

בציורים שלי אין סיפור. כל ציור הוא טיול לתוך תוכו של "החומר", לאזור בו הזמן והחלל נשפכים לתוך גושים צורתיים. השינויים שהצורה עוברת נותנים לי השראה, מפחידים ומשמחים אותי. אני רוצה לראות את רגע ההיווצרות של החומר שממנו נוצר כל דבר. השאיפה שלי היא לתפוס את הרגע הזה של המטמורפוזה הקוסמית. 

מה נותן לך את ההשראה לציור?
אני תמיד נמצא בחיפוש אחר אובייקטים ודימויים. את ההשראה לציורים אני מקבל בדרך כלל מהטבע, מהמדע, מהתבוננות במיקרו ובמקרו קוסמוס.

מה מיוחד בציורים שלך?
מדוע בציורים שלך אין כוח משיכה  ומרכז הקומפוזיציה?

הציורים שלי עוסקים בחלל חסר גבולות, בבריאה, ולכן אין בהם כוח משיכה או מרכז לקומפוזיציה. בדיוק כמו בחלל היקום, אירוע אחד מוביל לאירוע אחר שמוביל לעוד אירוע וכן הלאה. כמו בסרט ישן שמחולק לפריימים, הציור מתרחש פריים אחרי פריים. אני לא רוצה לראות או להראות קשרים שיגרתיים ואסוציאציות צפויות. הציורים הם סדרה בלתי נגמרת של התרחשות, כשכל ציור מוסיף לזה שלפניו, ממשיך את ההתפתחות ומנתב אל האירוע הבא. הציורים שלי הם המשכיות אינסופית וטקסית שנימשכת לנצח. 

אני חושב שמה שמייחד אותי כאמן, ואת האמנות שאני יוצר זה היחס שלי לאמנות. הציור בשבילי הוא חווית גילוי וחקר של הציור עצמו בעודו מתרחש. הציור הוא המזון לנפש שלי והריפוי האישי שלי. 

מי הקהל שלך?
אני מניח שמי שנהנה מהציורים שלי הם אנשים משוחררים מדוגמות ומכללים שמגבילים את חופש המחשבה. אנשים חופשיים שחושבים ומרגישים את האמת שלהם.

מדוע אתה לא מצייר את העצמים הקיימים, שניתן לגעת בהם?
הציורים שלי נולדים מתוך התת מודע שלי. כל מה שאני מצייר קיים שם. אני קורא לזה "מוחשיות הרעיון". אני מאמין במחשבה חופשית שמובילה את האדם לראות מה שהוא רוצה. זה החופש מבחינתי. 
זה כמו ציור של כלי דם בעזרת האינטואיציה, ללא מיקרוסקופ. הציור, מבחינתי, או בשבילי, הוא פתיחת חלון אל העולם הנימי הלא מוכר, ואולי הלא מודע שלי. 
אני מצייר בצבע, והכתמים מנגנים ומצלצלים עבורי. אני מקווה שגם בשבילכם. 

את הציורים של אנדרי ברוק ניתן לשכור או לקנות באמצעות "נויה אמנות ישראלית מקורית".
יונת חולי הינה ציירת ומנכ"לית "נויה - אמנות ישראלית מקורית".

 

לכתבה במעריב